MITÄ ON OPPIMISANALYTIIKKA?


Yksinkertaistettuna tämä on opiskelusta syntyvän digitaalisen ”kädenjäljen” seuraamista.  

Oppimisanalytiikka on jaoteltu useampaan osaan: Oppimisen analytiikka, jossa tarkastelu on enemmän opiskelijan näkökulmasta, eli mitkä ovat osaamistavoitteet, mitä on osaaminen alussa ja mihin onkaan päästy, kun homma on hoidettu 

Opiskelun analytiikka taas on enemmän opettajan näkökulmaa opiskelijan suuntaan, eli kuka teki, mitä teki ja milloin se tulikaan tehtyä. Tila-analytiikka taas on fyysisen oppimisympäristön mittaamista, mutta myös esim. sitä kuinka opiskelija osallistuu opetukseen eli on paikalla. Biometria on vasta tuloillaan, se on päälle puettavia antureita, joilla mitataan esimerkiksi vireystilaa. Opettamisen analytiikka taas kertoo sen mihin opettajan aika menee ja miten ja mihin suuntaan opettamista tulisi kehittää. Eli oppimisanalytiikka on kaikessa oppimiseen liittyvässä mukana. 

Kokonaisuus vaikuttaa aluksi hyvinkin teoreettiselta, mutta alkuhämmennys osoittautuukin vääräksi: Tässähän on kyse juuri siitä mitä on opettajana kaivannut verkko-opetuksen tueksi tietämättä oikein edes mitä on kaivannut. Jatkuvasti kehitetään verkko-opetusta ja kipuillaan sen kanssa, miten saamme opiskelijat opiskelemaan, miten varmistetaan oppiminen ja yleensä osallistuminen, miten muistetaan tarkistaa, onko tehtäväpalautukset tulleet, miten testaamme, onko tästä kaikesta mitä tehdään oikeasti jotakin hyötyä eli miten se kuuluisa vaikuttavuus tulee tässä mukaan. 

Innostuneena tästä kaikesta eksyimme hieman testaamaan Moodlen työkaluja ja sieltähän löytyi mainioita seurantaan liittyviä osasia. Eli konkreettisuus tuli jo heti mukaan.  

Tätä lisää, tästä tiedämme vielä liian vähän, mutta katse on jo tulevassa, tutkimme tätä lisää ja tavoitteena on löytää uusia työkaluja ja toimintatapoja saada opiskelusta syntyvä digitaalinen kädenjälki sellaiseksi, mitä kehtaa näyttää kenelle vaan.  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Avoimet oppimateriaalit tutuiksi ammatillisille opettajille /ryhmä c

Tekoäly ja robotiikka ryhmä c

Kylistä digitalisaation hermokeskuksia vai taantuvia taajamia? (Ryhmä A)