Avoimet oppimateriaalit tutuiksi ammatillisille opettajille /ryhmä c


 

Kun ensi kertaa kuulin lyhenteen cc, ajattelin, että kyseessä on joku kirjainyhdistelmä, joka liittyy siihen, että saa tuoda puolison johonkin juhlaan mukaan ylimääräisenä. Hieman tosin ihmettelin, miten siinä samassa puhuttiin tietokoneista ja internetistä. Tämän jälkeen tietouteni asiasta on merkittävästi parantunut. Olen jopa tuottanut materiaalia ja kuvia, joihin olen sitten hienosti lisännyt tuon mystisen cc merkinnän. Nyt etsin sitä automaattisesti esim. youtubesta, pixabaysta ja muista lähteistä, joista haluan etsiä materiaalia oman opetukseni tueksi tai verkko opetukseeni. Jakaminen on yhteisöllistä.


Opettajan työssä avoimet oppimateriaalit ovat tätä päivää. Niitä löytyy erityisesti yleisten oppiaineiden osalta, mutta myös ammatillisten isojen alojen materiaaleja on löydettävissä. Ammatillisten opettajien olisikin hyvä saada lisätietoja ja rohkaisua avoimista oppimateriaaleista ja niiden tuottamisesta, jotta taustalla tehtävä opetuksen suunnittelu helpottuisi ja aikaa jäisi kaikkeen muuhun enemmän. Sitä aikaa, kun ei meistä kenelläkään tunnu olevan riittävästi alati muutoksessa olevassa opettajan ammatissa.

Creative Commons- lisenssillä varustetut materiaalit voi tallettaa avoimiksi oppimateriaaleiksi. Avointen oppimateriaalien kirjasto suosittelee valitsemaan Creative Commons Nimeä 4.0 tai Creative Commons Nimeä-JaaSamoin –lisenssin. Näiden lisensien avulla seuraavat käyttäjät voivat päivittää materiaalia edelleen, mutta nimesi tulee säilymään materiaalin matkassa.

Tarkempaa tietoa opettajat saavat Creative Commons- lisensseistä osoitteesta: https://creativecommons.org/choose/?lang=fi ja avointen oppimateriaalien kirjastosta osoitteesta: https://wiki.eduuni.fi/pages/viewpage.action?pageId=64311294

Kuvitellaanpa työelämä, jossa avaisi opetusmateriaali kirjaston, valitsisi sopivan opetusmateriaalin, tarkastaisi sisällön ja tekisi mahdollisesti tarvittavat muokkaukset sen sijaan, että aloittaa kokoamaan materiaalia alusta alkaen. Uskomme jokaisen opettajan ajattelevan, tämän olevan helpotus omassa työelämässä.

Avoimilla oppimateriaaleissa on kuitenkin haasteensa, jotka hidastavat asian yleistymistä. Näitä ovat mm. se, että työsopimuksissa on tiettyjä pykäliä oppilaitoksen oikeuksista materiaaleihin, lähde- ja viitetietojen puutteellisuus, kannustin julkaista puuttuu ja lisäksi opettajat ovat erittäin kriittisiä omia oppimateriaalejaan kohtaan.

Kun pohdit, miksi lisätä oma oppimateriaali avoimeen kirjastoon, kannattaa pohtia esim. muiden materiaaleista saatavaa hyötyä tulevaisuudessa, omaa henkilö-brändäystä opettajana tai materiaalin tuottajana ja sitä, että harvalle meistä maksetaan erikseen materiaalien tuottamisesta.

Siispä kaikki keskustelemaan oman organisaation ja työyhteisöjen kanssa aiheesta ja tarttumaan härkää sarvista!! Miksi kaikkien pitäisi tehdä samaa työtä moneen kertaan? Digiopettajana voin itse olla työyhteisössä uranuurtaja ja näyttää esimerkkiä jakamalla materiaalia, opastamalla eri materiaalipankkien lähteille ja luomalla ilmapiiriä, jossa jakamisesta tulee itsestäänselvyys. 


Kommentit

  1. Digierko 3 -ryhmän FB-ryhmässämme käytiin mielenkiintoista keskustelua hanketyöstä ja niissä tehtävistä materiaaleista. Tosiaan CC-lisenssit tuntuivat olevan ratkaisu tilanteessa jossa lähdetään yhdessä tekemään oppimateriaalia tai mitä tahansa materiaalia ja tarvitaan yhteiset pelisäännöt tehdylle materiaalille ja sille miten sitä voi jakaa mahdollisesti eteenpäin tai millaisin oikeuksin. Onkin varmaan niin, että tehtiinpä nykyään millaista materiaalia tahansa niin kaikki lähtee tekijänoikeuksista ja avoimuudesta niistä sopimisessa. Minkään materiaalin ei tulisi olla harmaalla alueelle vaan selkeästi jonkinlaisen sopimuksen alla ja parhaimmassa tapauksessa vielä juuri näitä CC-lisenssejä käyttäen. - Eerika

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tekoäly ja robotiikka ryhmä c

Kylistä digitalisaation hermokeskuksia vai taantuvia taajamia? (Ryhmä A)