C -ryhmä pohtii: Tulevaisuuden skenaariot aloillamme. Miltä työmme näyttää digitalisoitumisen myötä?

Jaana: Kuten muuallakin yhteiskunnassa, myös terveydenhuollossa vallitsee jatkuva muutos. Väestö ikääntyy ja terveydenhuollon asiakkaiden määrä lisääntyy. Hoitajia siirtyy alalta pois eläköitymisen ja toisaalta myös työolojen vuoksi. Kärsimme jo nyt työvoimapulasta, joka pahenee, jos väestö määrämme ei lisäänny. Mistä saamme lisää hoitajia? Missä vaiheessa robotit alkavat hoitamaan meitä? 

Vastuu omasta terveydenhoidosta siirtyy enemmän ja enemmän asiakkaiden omalle vastuulle. Omahoidon avuksi kehitetään digitaalisia ratkaisuja. Digitalisaation kehittyessä on toisaalta myös vaarana, että aina vanhin sukupolvi ”putoaa kelkasta”, jos tätä ei huomioida suunnittelussa. Digitaalisuuden hallinta tulisi ottaa huomioon myös koulutuksessa. Digitaaliset ratkaisut vaativat myös rahaa. Onko yhteiskunnassamme varaa tarjota niitä kaikille? Tällä hetkellä digitaaliset keksinnöt saattavat olla aika jäykkiä ja jopa yksioikoisia, eivätkä ne yksinään korvaa kontaktia oikean, inhimillisen hoitajan kanssa. 


Marjatta: Sosiaali-ja terveysalan työssä digitaalisaatio näkyy tällä hetkellä mahdollisuuksina. Harva työpaikka on ottanut käyttöön niitä innovaatioita joita he voisivat, mutta näyttää siltä että kun digitaalisaation myötä sovellukset ja keksinnöt ”arkipäiväistynyt”, niin niitähän alkaa tulla ovista ja ikkunoista sisään. Muutos on vastustamaton. Hoivarobotit joita pato hylje tai nro ja pepper robotit jo ovat tulenevat kehittymään. Lääkkeenjakoon tulee robotit väkisinkin, johan apteekit toteuttavat annosjakelua joihin ihan hyvin voisi robotit osallistua. Älykoti iäkkään ihmisen turvana on jo tätä päivää kulunvalvonta ja seuranta, ihmisen voinnin tarkkailu, kellot jotka soittavat ambulanssin. Niitä on jo ja kun ne halpenevat pikkuhiljaa niin ne myös muuttuvat yhä saavutettavimmiksi


Eerika: Ammatillisen oppilaitoksen kieltenopettaja on tulevaisuudessa verkostoituva moniosaaja. Opetuksessaan hän käyttää yhteistyössä muiden opettajien kanssa luotuja materiaaleja, jotka hän avaa esiin oppilaitosten rajat ylittäviltä yhteisiltä digialustoilta. Materiaalit pohjautuvat vahvasti ammattisisältöihin ja työelämän tarpeisiin. Hänellä on oppilaitostyönsä lisäksi oma yritys, jonka palveluina hän tarjoaa muun muasssa kieltenopetusta, oppimismuotoilupalveluita ja verkkokurssikonsultointia. Lisäksi hän käy opettamassa eri oppilaitoksissa esimerkiksi siitä miten laaditaan laadukasta kielten oppimateriaalia. Hänen kieltentunneillaan otetaan usein skypeyhteyksiä ulkomaille.

Kynästä ja paperista on tullut uutta luksusta ja taiteellista ilmaisua hyödynnetään myös kieltentunneilla. Estetiikka, visuaalisuus ja selkeys näkyyvät myös hänen itse tuottamissa digitaalisissa oppimateriaaleissa. Opiskelijat harjoittelevat kieltä eri tavoin erilaiset taitotasot huomioiden ja digivälineitä hyödyntäen. Käytettävät oppimisalustat tunnistavat mitä opiskelija ei vielä osaa ja missä hän tarvitsee vielä harjoitusta. Samalla panostetaan läsnäoloon, ryhmätöihin ja vuorovaikutustaitoihin. Opiskelijoiden henkilökohtaiset oppimispolut on kirjattu täysin uudelle ammatillisiin oppilaitoksiin suunnitellulle digialustalle, josta jokaisen oppilaitoksen opettajan on vaivatonta tarkistaa mitä kenenkin kanssa on sovittu. Kaikki on läpinäkyvää, joskin tietoturvallista. Laadukkaat digitaaliset lähtötasotestit tuovat opettajalle arvokasta tietoa kielitaidosta heti kurssien alkuvaiheessa. Oppimisanalytiikkaa hyödyntämällä saadaan lisää tietoa osaamisesta kurssien aikana. Tämän opettajan koulutukseen on kuulunut niin yritystoiminnan perusteita kuin vahvaa koulutusta digivälineistä. Hänelle on myös hyvät perustaidot graafisesta suunnittelusta. Täydennyskoulutus on sisällytettynä hänen työaikasuunnitelmaansa.

Tarja: Hevosala tulee aina vaatimaan paikalla olevaa henkilökuntaa, mutta alan opettaminen ei sitä välttämättä edellytä. Ala tarvitsee moniosaajia, jotka ovat valmiita muuttumaan, sopeutumaan, kouluttautumaan ja kehittymään. Työelämälähtöinen käytännön asioiden opetus korostuu, ja sen laadukkaaseen toteutukseen tarvitaan innovatiivistä digiosaamista.

Kommentit

  1. Mielenkiintoisia ja ajankohtaisia ajatuksia terveydenhuollon, kieltenopetuksen ja hevosalan ammattilaisilta ja kehittäjiltä. Varmasti jokaisella alalla rutiinitehtäviin digitalisaatio tuo helpotusta, nopeutta ja virheettömyyttä.

    Terveydenhuollon puolelle voisin heittää seuraavaa kommentti, ihan ajatuksen tasolla: Mitä tapahtuu hoitajien lääkehoidon osaamiselle? Jos robotit saavat homman käsiinsä, häviää jonkin verran osalta hoitajien know-how lääkehoidon osalta, ehkä?

    Kuka ottaa vastuun, jos lääkehoidossa tapahtuu robottien osaamisesta huolimatta virheitä? Entäpä jos robotit saa lääkäriltä ohjeistuksen lääkkeen vahvuudesta ja määrästä, joka onkin virheellinen. Puuttuu inhimillinen ajattelu siitä, mikä olisi sopiva vahvuus tai määrä/vrk?

    Robotit voisivat kuljettaa asiakkaita/potilaita? Mitä tapahtuu, jos kuljetettava saa sairaalan pitkillä käytävillä sairauskohtauksen ja robotti ei osaa tehdä mitään, vaan jatkaa matkaa vieden kuljetettavaa paikasta A paikkaan B? Miten varmistetaan inhimillisyys, tunneäly ja läsnäolo? Tämä vain keskustelua aiheuttamaan asiasta ;)

    VastaaPoista
  2. Moi. No niin se menee. Rutiinityöt korvautuu digillä ja tekoälyllä. Itse ole olen viimeaikoina kamppaillut erinäisistä syistä johtuen pankkipalvelujen tekoälyn ja ylipäänsä etäpalvelun kanssa. Mitään palvelua kun ei näköjään saa enää tiskiltä. Jos sinne menee, niin he siellä pankissa vain pyytävät soittamaan palvelunumeroon, jossa voi olla myös robottitukea. No kyllä on viimeaikoina tullut itselle pitkiä ja kalliita puheluita, kun minua on ohjailtu netissä luukulta toiselle jonotusaikoineen. Suostuivat lupulta antamaan jopa muutaman kympin minulle hyvitystä jonotusajoista. Että vielä on etäpalveluissa ja tekoälyssä hieman säätämistä. Yritän luultavasti löytää jostain perinteisen pankin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Avoimet oppimateriaalit tutuiksi ammatillisille opettajille /ryhmä c

Tekoäly ja robotiikka ryhmä c

Kylistä digitalisaation hermokeskuksia vai taantuvia taajamia? (Ryhmä A)