Toimintakulttuurin kehittämisestä oppilaitoksissa (RYHMÄ C.)

 Tarjan terveiset:


Kehittämistyöni on ollut oman yksikköni vertaismentorointi digiloikassa. Käyttöön on otettu etäopetus ja luennot, käytännön opetuksen streemaus ja videotallenteet sekä hybridi-mallin toteutus, jossa osa opiskelijoista paikalla jaa osa etänä. Vauhdittajana tässä kehittämistyössä itseäni tehokkaammin on toiminut korona-virus, mutta en moiti, sen avulla olemme onnistuneet jalkauttamaan pysyviä käytänteitä työyksikköömme. 

Ja kun kehittämään on alettu, niin matka jatkukoon!! Vertaismentorointi on innostanut paria muuta kollegaa siinä määrin, että olemme asettaneet tiimissä uudet tavoitteet ja viimeisimmäksi esimies on hyväksynyt kuukausittaiset kehittämistapaamisen iltapäivät koko tiimille. 

Lähtötilanne huomioiden loikka on ollut melkoinen, vaikka edelleen olemme tässä digitaalisen pedagogiikan koulussa iha ala-asteella. Matka on kuitenkin aloitettu ja ylöspäin kiivetään! 

Jatkossa olisi kiva jakaa ajatuksia digiope erikoistumisporukan kanssa siitä mihin kunkin polku ja taidot ovat kuljettaneet! 



Eerikan terveiset: Back to basics!


Teen kehittämistehtävääni tutkien millaisia verkkokursseja toimintamalliltaan yhteisten aineiden yksikössämme tarjotaan opiskelijoille. Tutkin sitä millaisia käytännön toteutuksia kursseilla on, millaista ohjausta ja tukea kursseilla annetaan ja millaisia toiveita yhteisten aineiden opettajilla on sen suhteen millaista lisäosaamista he tarvitsisivat verkkokurssien laatijoina ja opettajina.


Työn alla oleva kehittämistehtävä on vienyt minut peruskysymysten äärelle, perustermistöä selvittämään ja pohtimaan sitä, mikä erottaa passiiivisen ja aktiivisen verkkokurssin toisistaan, miten erilaisia verkkokurssien toteutusmalleja voi kuvata ja tärkeimpänä tietysti, mikä yleensä on verkkokurssi? Miten sekin määritellään mahdollisimman yksinkertaisesti? Pidän siitä, että tehtävässä on mahdollisuus määritellä rautalankamalleja arjessa esille tuleviin välillä aika epäselviinkin verkko-opetustermeihin. 


Tutkin kehittämistehtävässä myös sitä millä tavoin ohjausta ja tukea annetaan yhteisten aineiden verkkokurssitoteutuksilla. Käsitykseni ohjauksesta on saanut aivan uudenlaisen ulottuvuuden ja on ollut hienoa oppia lisää siitä mikä kaikki voikaan olla ohjausta verkkokursseilla. Myös selkeä tehtävänanto on ohjausta, numeroidut tehtävät on ohjausta, vertaistuki on ohjausta ja selkeä visuaalinen kurssirakenne on ohjausta. 


Kyselytutkimuksen pohjalta on hyvä alkaa miettimään mitä toimintatapoja kannattaa pitää ennallaan ja missä kohdissa on hyvä miettiä muutoksia. 




Jaanan ja Marjatan terveiset: Digiloikka jatkuu


Oppilaitoksemme digitaalinen toimintakulttuuri oli vielä vuosi sitten aika lailla aloittelijan tasoa. Suurin osa opettajista käytti opetusvälineenä kolmen peen metodia; paperia, powerpointia ja persoonaa. Toisaalta meillä ei ollut kunnon digitaalisia oppimisympäristöjä ja vaikka olisi ollut, ei niitä osattu käyttää. Fronter -oppimisympäristö oli lopetettu ja opettajat opettelivat käyttämään Google Classroomia, joka ei kuitenkaan osa mielestä oikein tuntunut soveltuvan ammatilliseen koulutukseen. Koronan myötä aika meni etäopetukseen ja pakollisten digivälineiden haltuunottoon. Saimme syksyllä 2020 käyttöömme Itslearningin, jota olemme rakentaneet oppimisympäristöjä Kotihoidossa toimimisen (40 osp), Sairaanhoitotyössä toimimisen (35 osp) ja Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen tukeminen (35 osp) -osaamisaloihin. Tutuiksi ovat tulleet Googlen työkalut, O365, Popplet, Quizlet, Biteapple, Adobe Spark, Padlet, Sharepoint spaces ja paljon muita sovelluksia. Nyt keskitymme ottamaan Itslearning haltuun ja saamaan siitä mahdollisimman hyvän digitaalisen oppimisympäristön. Matka on vielä kesken ja varmasti tulee olemaankin, koska aina tulee uusia digivälineitä, joita voi kokeilla. Tämän koulutuksen myötä meistä on tullut rohkeampia diginörttejä, jotka eivät enää juurru vain vanhaan toimintatapaan. On ollut elämys löytää kaikenlaisia ihmeellisiä sovelluksia ja juuri se innostaa ja jaksaa tekemään tätä työtä. 


Olemme edenneet (=Marjatta ja Jaana) kanssa pienin askelin. Innostamme, ohjaamme, opastamme, näytämme esimerkkiä, annamme vinkkejä ja jaamme tietoa mentoroiden. 


Helsingin kaupungin linjaukset digitaalsiuuteen pansotamiseen on hyvä lähtökohta joskin opettaja-arjessamme digitaalisuuden toimintakulttuuri muuttuu pikkuhiljaa ja haluammekin luoda toimintaympäristön, joka ei pysähdy. Toki maltilla, koska muutokset aiheuttavat työntekijöissä myös stressiä. Ehkä jossain vaiheessa pidämme strukturoidumpia digipajoja käyttämällä vertaismentorointia ja luomme helposti lähestyttävän toimintakulttuurin, joka innostaa muitakin mukaan. 


Olisi tärkeää arvioida ja analysoida kokemuksia sekä käyttäjien että asiakkaiden näkökulmasta. Sen tiedämme, että opiskelijat nauttivat, kun saavat kokeilla uudenlaisia digivälineitä. Uudempi sukupolvi kun tuntuu syntyneen kännykkä kädessä.Vaikka liitetiedoston liittäminen onkin joillekuille vielä uusi asia opintojen alussa.

 

On ollut erittäin kiireinen ja ikimuistettava vuosi, johon vahvasti liittyy korona. Digiloikka tuli nopeasti, eikä vielä olla laskeuduttu maahan:) 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Avoimet oppimateriaalit tutuiksi ammatillisille opettajille /ryhmä c

Tekoäly ja robotiikka ryhmä c

Kylistä digitalisaation hermokeskuksia vai taantuvia taajamia? (Ryhmä A)